4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
4.1 redactarea textelor cu destinaţii diverse | - structurarea detaliilor în jurul ideii principale; - redactarea unor scrisori şi anunţuri; - rezumatul unui text citit (literar sau nonliterar); aprecieri personale referitoare la textele epice şi lirice studiate; - relatarea unor fapte/ întâmplări; *prezentarea unor informaţii privitoare la realitatea înconjurătoare; - motivarea unei opinii, pornind de la diverse teme discutate în clasă, de la texte studiate sau fapte / persoane din realitate; - descrierea de tip tablou şi de tip portret; povestirea unor texte narative/filme văzute etc.; |
4.2 utilizarea unui lexic diversificat, recurgând la categoriile semantice studiate şi la mijloacele de îmbogăţire a vocabularului, pentru exprimarea nuanţată | - utilizarea sinonimelor, a antonimelor şi a omonimelor adecvate în contexte date; - familia lexicală (derivate, compuse, cuvinte obţinute prin schimbarea valorii gramaticale), câmpurile lexicosemantice; - utilizarea mijloacelor interne de îmbogăţire a vocabularului (derivare cu sufixe şi prefixe, compunere – prin alăturare, subordonare şi abreviere, schimbarea valorii gramaticale); |
4.3 înlănţuirea corectă a frazelor în textul redactat, utilizând corect semnele ortografice şi de punctuaţie | - coordonarea şi subordonarea; - utilizarea corectă, în propoziţie şi în frază, a semnelor de punctuaţie (punctul, virgula, punctul şi virgula, linia de dialog, linia de pauză) şi a semnelor ortografice (cratima, punctul); - aplicarea topicii normale în propoziţie şi în frază; ortografierea diftongilor, a triftongilor şi a vocalelor în hiat; aplicarea regulilor fonetice de despărţire în silabe a cuvintelor. |
4.4. alcătuirea rezumatului unui text literar sau nonliterar | - identificarea şi ordonarea secvenţelor narative dintr-un text dat, în vederea rezumării acestuia; alcătuirea planului de idei; transformarea textului dialogat în text narativ; - rezumarea textelor narative (pregătire, redactare, verificare) - rezumarea unui text nonliterar; povestirea unui film, a unei piese de teatru etc. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu