Utilizarea limbii române în scris

4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse 


Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

4.1 redactarea textelor cu destinaţii diverse- structurarea detaliilor în jurul ideii principale;
- redactarea unor scrisori şi anunţuri;
- rezumatul unui text citit (literar sau nonliterar); aprecieri personale referitoare la textele epice şi lirice studiate;
- relatarea unor fapte/ întâmplări; *prezentarea unor informaţii privitoare la realitatea înconjurătoare;
- motivarea unei opinii, pornind de la diverse teme discutate în clasă, de la texte studiate sau fapte / persoane din realitate;
- descrierea de tip tablou şi de tip portret; povestirea unor
texte narative/filme văzute etc.;
4.2 utilizarea unui lexic diversificat, recurgând
la categoriile semantice
studiate şi la mijloacele de
îmbogăţire a vocabularului, pentru
exprimarea nuanţată
- utilizarea sinonimelor, a antonimelor şi a omonimelor adecvate în contexte date;
- familia lexicală (derivate, compuse, cuvinte obţinute prin schimbarea valorii gramaticale), câmpurile lexicosemantice;
- utilizarea mijloacelor interne de îmbogăţire a vocabularului (derivare cu sufixe şi prefixe, compunere – prin alăturare, subordonare şi abreviere, schimbarea valorii gramaticale);
4.3 înlănţuirea corectă a frazelor în
textul redactat, utilizând corect
semnele ortografice şi de
punctuaţie
- coordonarea şi subordonarea;
- utilizarea corectă, în propoziţie şi în frază, a semnelor de punctuaţie (punctul, virgula, punctul şi virgula, linia de dialog, linia de pauză) şi a semnelor ortografice (cratima, punctul);
- aplicarea topicii normale în propoziţie şi în frază;
ortografierea diftongilor, a triftongilor şi a vocalelor în hiat; aplicarea regulilor fonetice de despărţire în silabe a cuvintelor.
4.4. alcătuirea rezumatului unui text literar sau nonliterar- identificarea şi ordonarea secvenţelor narative dintr-un text dat, în vederea rezumării acestuia; alcătuirea planului de idei; transformarea textului dialogat în text narativ;
- rezumarea textelor narative (pregătire, redactare, verificare)
- rezumarea unui text nonliterar; povestirea unui film, a unei piese de teatru etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu