Receptarea mesajului scris

3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse 


Competenţe specificeConţinuturi asociate
3.1 diferenţierea elementelor
de ansamblu
de cele de detaliu în cadrul
textului citit
- identificarea problemei principale abordate într-un text
literar sau nonliterar (într-o descriere: elementele şi
trăsăturile obiectelor descrise; într-o naraţiune:
acţiunea, participanţii la acţiune, timpul şi spaţiul în
care se petrec evenimentele; într-un anunţ sau într-o
ştire: ideile esenţiale şi intenţia comunicativă din
spatele acestora);
- subiectul operei literare, momentele subiectului, timpul
şi spaţiul în naraţiune
- *structura cărţii: rolul cuprinsului, al prefeţei, postfeţei
şi al notelor;
- texte literare epice şi lirice; texte nonliterare: anunţul,
ştirea
3.2 identificarea modurilor
de expunere într-un text epic
şi a procedeelor de
expresivitate artistică
într-un text liric
- caracteristicile operelor epice (în proză sau versuri):
naraţiunea la persoana a III-a şi la persoana I, subiectul
operei literare, momentele subiectului, timpul şi spaţiul
în naraţiune, autor, narator, personaj; rolul dialogului şi
al descrierii într-o naraţiune; descrierea (portretul
literar, tabloul); dialogul ca mijloc de caracterizare a
personajelor;
- rolul figurilor de stil învăţate în diferite texte literare,
populare şi culte (personificare, comparaţie, enumeraţie,
repetiţie, epitet, antiteza); tipuri de rimă (monorima,
rima împerecheată, rima încrucişată, rima îmbrăţişată)
şi măsura versurilor
- diferenţierea între o operă epică şi o operă lirică;
- trăsături ale speciilor literare: pastelul, fabula şi doina
populară;
- texte nonliterare: anunţul, ştirea; modul de reflectare a
realităţii în textul nonliterar (prin comparaţie cu modul
de reflectare a realităţii în textul literar)
3.3 sesizarea valorii
expresive a unităţilor
lexicale în textele
citite
- explicarea unor expresii şi a unor cuvinte noi
identificate într-un text citit, în context sau cu ajutorul
dicţionarelor;
- rolul sinonimiei, al antonimiei şi al omonimiei într-un
text dat; sensurile cuvintelor în contexte diferite;
expresivitatea formelor arhaice şi regionale;
- mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului
(derivarea, compunerea, schimbarea valorii
gramaticale);
- câmpuri lexico-semantice
3.4 sesizarea organizării
morfologice şi
sintactice a textelor
citite
(nonliterare şi literare)
- categorii morfologice specifice părţilor de vorbire:
verbul (verbe predicative şi verbe nepredicative –
copulativele a fi şi a deveni şi auxiliarele; moduri
personale şi nepersonale); substantivul (substantive
defective de singular sau de plural; substantivele
colective; cazurile şi funcţiile sintactice ale
substantivului); pronumele (pronumele personal,
pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv,
pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal
demonstrativ); numeralul (valoarea substantivală şi
adjectivală a numeralului; numeralul cardinal şi
numeralul ordinal, funcţii sintactice); adjectivul (forme
flexionare, articolul demonstrativ, gradele de
comparaţie, funcţii sintactice); adverbul (gradele de
comparaţie; funcţii sintactice); prepoziţia (regimul
cazual); conjuncţia; interjecţia (interjecţii predicative)
- felul propoziţiilor, fraza, propoziţia regentă,
elementul regent, coordonarea şi subordonarea;
- părţi de propoziţie: predicatul (verbal şi nominal),
subiectul (exprimat şi neexprimat); acordul predicatului
cu subiectul; atributul, complementul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu