3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
3.1 diferenţierea elementelor de ansamblu de cele de detaliu în cadrul textului citit | - identificarea problemei principale abordate într-un text literar sau nonliterar (într-o descriere: elementele şi trăsăturile obiectelor descrise; într-o naraţiune: acţiunea, participanţii la acţiune, timpul şi spaţiul în care se petrec evenimentele; într-un anunţ sau într-o ştire: ideile esenţiale şi intenţia comunicativă din spatele acestora); - subiectul operei literare, momentele subiectului, timpul şi spaţiul în naraţiune - *structura cărţii: rolul cuprinsului, al prefeţei, postfeţei şi al notelor; - texte literare epice şi lirice; texte nonliterare: anunţul, ştirea |
3.2 identificarea modurilor de expunere într-un text epic şi a procedeelor de expresivitate artistică într-un text liric | - caracteristicile operelor epice (în proză sau versuri): naraţiunea la persoana a III-a şi la persoana I, subiectul operei literare, momentele subiectului, timpul şi spaţiul în naraţiune, autor, narator, personaj; rolul dialogului şi al descrierii într-o naraţiune; descrierea (portretul literar, tabloul); dialogul ca mijloc de caracterizare a personajelor; - rolul figurilor de stil învăţate în diferite texte literare, populare şi culte (personificare, comparaţie, enumeraţie, repetiţie, epitet, antiteza); tipuri de rimă (monorima, rima împerecheată, rima încrucişată, rima îmbrăţişată) şi măsura versurilor - diferenţierea între o operă epică şi o operă lirică; - trăsături ale speciilor literare: pastelul, fabula şi doina populară; - texte nonliterare: anunţul, ştirea; modul de reflectare a realităţii în textul nonliterar (prin comparaţie cu modul de reflectare a realităţii în textul literar) |
3.3 sesizarea valorii expresive a unităţilor lexicale în textele citite | - explicarea unor expresii şi a unor cuvinte noi identificate într-un text citit, în context sau cu ajutorul dicţionarelor; - rolul sinonimiei, al antonimiei şi al omonimiei într-un text dat; sensurile cuvintelor în contexte diferite; expresivitatea formelor arhaice şi regionale; - mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale); - câmpuri lexico-semantice |
3.4 sesizarea organizării morfologice şi sintactice a textelor citite (nonliterare şi literare) | - categorii morfologice specifice părţilor de vorbire: verbul (verbe predicative şi verbe nepredicative – copulativele a fi şi a deveni şi auxiliarele; moduri personale şi nepersonale); substantivul (substantive defective de singular sau de plural; substantivele colective; cazurile şi funcţiile sintactice ale substantivului); pronumele (pronumele personal, pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv, pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal demonstrativ); numeralul (valoarea substantivală şi adjectivală a numeralului; numeralul cardinal şi numeralul ordinal, funcţii sintactice); adjectivul (forme flexionare, articolul demonstrativ, gradele de comparaţie, funcţii sintactice); adverbul (gradele de comparaţie; funcţii sintactice); prepoziţia (regimul cazual); conjuncţia; interjecţia (interjecţii predicative) - felul propoziţiilor, fraza, propoziţia regentă, elementul regent, coordonarea şi subordonarea; - părţi de propoziţie: predicatul (verbal şi nominal), subiectul (exprimat şi neexprimat); acordul predicatului cu subiectul; atributul, complementul |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu