2. Practica raţională şi funcţională a limbii
2.1. Comunicarea orală
2.1.1. Structurarea textului oral
Ordonarea ideilor în comunicare (actualizare).
2.1.2. Textul dialogat şi cel monologat.
- Organizarea replicilor într-un dialog complex. Adaptarea la interlocutor. ∗Modalităţi de conectare a elementelor nonverbale la cele verbale.
- Monologul: text narativ, text descriptiv, text informativ.
*Se recomandă ca elevii să poată realiza următoarele acte de vorbire:
- Rezumatul oral (actualizare).
- identificarea sau diferenţierea unui obiect de altul ori a unei persoane de alta;
- susţinerea unui schimb verbal într-o conversaţie de grup;
- exprimarea gusturilor, expunerea unor opinii despre ceva sau cineva, stabilirea unei
analogii, a unei comparaţii, exprimarea unei impresii personale;
- formularea unei propuneri, acceptarea ori refuzul unei propuneri;
- descrierea unui obiect sau a unei persoane (a unui loc);
- prezentarea unei acţiuni complexe.
2.2. Comunicarea scrisă
2.2.1. Procesul scrierii
- Organizarea unui text în funcţie de destinaţie (scrisoarea, anunţul).
- Semnele de punctuaţie: punctul şi virgula, linia de dialog şi linia de pauză.
2.2.2. Contextele de realizare
- Semnele ortografice: cratima, punctul ca semn ortografic.
- Relatarea.
- *Oferirea de informaţii privind diverse aspecte ale realităţii înconjurătoare.
- Motivarea unei opinii privitoare la textele studiate sau la fapte/persoane din realitate.
- Descrierea de tip tablou, de tip portret.
- Povestirea.
- Rezumatul.
- Aprecieri personale referitoare la textele epice şi lirice studiate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu