Practica raţională şi funcţională a limbii

2. Practica raţională şi funcţională a limbii


2.1. Comunicarea orală
2.1.1. Structurarea textului oral
Ordonarea ideilor în comunicare (actualizare). 
2.1.2. Textul dialogat şi cel monologat.
  • Organizarea replicilor într-un dialog complex. Adaptarea la interlocutor. ∗Modalităţi de conectare a elementelor nonverbale la cele verbale. 
  • Monologul: text narativ, text descriptiv, text informativ. 
  • Rezumatul oral (actualizare).
*Se recomandă ca elevii să poată realiza următoarele acte de vorbire:
- identificarea sau diferenţierea unui obiect de altul ori a unei persoane de alta;
- susţinerea unui schimb verbal într-o conversaţie de grup;
- exprimarea gusturilor, expunerea unor opinii despre ceva sau cineva, stabilirea unei
analogii, a unei comparaţii, exprimarea unei impresii personale;
- formularea unei propuneri, acceptarea ori refuzul unei propuneri;
- descrierea unui obiect sau a unei persoane (a unui loc);
- prezentarea unei acţiuni complexe.

2.2. Comunicarea scrisă
2.2.1. Procesul scrierii
  • Organizarea unui text în funcţie de destinaţie (scrisoarea, anunţul).
  • Semnele de punctuaţie: punctul şi virgula, linia de dialog şi linia de pauză. 
  • Semnele ortografice: cratima, punctul ca semn ortografic.
2.2.2. Contextele de realizare
  • Relatarea. 
  • *Oferirea de informaţii privind diverse aspecte ale realităţii înconjurătoare.
  • Motivarea unei opinii privitoare la textele studiate sau la fapte/persoane din realitate.
  • Descrierea de tip tablou, de tip portret. 
  • Povestirea.
  • Rezumatul.
  • Aprecieri personale referitoare la textele epice şi lirice studiate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu